Rihard Jakopič: Večer na Savi, ok. 1925/Foto: PetrolV Narodnem muzeju Slovenije je na ogled 18 slik štirih slovenskih impresionistov - Riharda Jakopiča, Ivana Groharja, Mateja Sternena in Matije Jame.
Brezplačna postavitev v atriju Narodnega muzeja Slovenije prinaša širši javnosti večinoma neznana dela četverice slovenskih impresionistov, ki po besedah kustosa razstave Miloša Bašina predstavljajo vez z ostalimi, bolj znanimi mojstrovinami iz njihovega opusa. Z izjemo dveh gre za dela, ki niso dokumentirana ali omenjena v nobeni publikaciji, pomembna pa so tudi za študij celotnega opusa slovenskih impresionistov. Med znanimi deli sta v sklopu razstave na ogled Groharjev Pobiralec krompirja iz leta 1910 in Jakopičeva slika Industrija na deželi iz leta 1932.
Kolektivni slog prerasel v nacionalno umetnost
Impresionizem se je na Slovenskem pojavil z zamikom okoli leta 1900. Četverica Jakopič, Grohar, Sternen in Jama se je začela sestajati v Škofji Loki med leti od 1903 do 1907. Njihovi individualni izrazni slogi so se tako zbližali, da gre v njihovih delih prepoznati kolektivni slog. Zgledovali so se po šoli francoskega impresionizma. Ob skupnih predstavitvah na tujem so jih najprej označili za nacionalno šolo, pozneje pa je njihovo ustvarjanje dobilo etiketo nacionalne umetnosti.Matej Sternen: Benetke, 1905–1920. Foto: Petrol
Ob koncu prvega desetletja 20. stoletja so se člani četverice začeli oddaljevati od temeljnih impresionističnih načel, kar je razvidno tudi iz razstavljenih del. Jakopičevo delo se je pomikalo k poudarjeni izraznosti, v Groharjevih zadnjih delih je mogoče zaznati nagibanje k ekspresivnosti, Sternen pa se je še bolj posvetil meščanskemu ženskemu portretu in aktom, so zapisali v Petrolu.
Odločitev, da slike iz prostorov slovenske energetske družbe Petrol, ki ima umetnine v lasti, preselijo v muzej, je direktor Narodnega muzeja Slovenije Peter Kos pozdravil, saj bo do 6. januarja lahko zdaj tudi širša javnost dobila vpogled v izbor slik štirih velikih mojstrov.
A. K.
Komentarji