Evropska komisija je, da bi omilila letalski kaos, uvedla varne cone oziroma cone prepovedanega letenja, ki je letala ne bi smela prečkati.
Evropski ministri za promet so prek videokonference razpravljali o tem, kako rešiti kaos v letalskem prometu zaradi prahu iz islandskega vulkana Eyjafjallajökull. Evropska komisija je predlagala tri alternative zaprtju evropskega zračnega prostora. Odločili so se za tri varnostne cone, ki bodo omogočale, da zapora zračnega prostora posameznih držav ne bo blokirala prometa v drugih državah. To alternativo zaprtju zračnega prostora je podprla tudi Slovenija.
Zaprt bo ostal zračni prostro v neposredni bližini vulkana, v drugi coni, nekoliko bolj oddaljeni od vulkana, pa bodo "progresivno in koordinirano" odpirali zračne prostore. Druga cona ne bo vplivala na večino letalskih operacij, čeprav bodo v njej še vedno manjše količine prašnih delcev. Režim letalskih operacij v tej coni bodo na usklajen način določili pristojni organi za letalstvo držav članic.
V tretji coni, kjer ni prisotnosti prašnih delcev, omejitev ne bo. Sprejeti sklepi ministrov bodo veljali od torka od 8. ure zjutraj.
Komisija je predlagala še določitev novih letalskih poti; letala bi lahko letela po novih poteh in se tako izognila oblaku pepela, je pred videokonferenco prometnih ministrov članic Evropske unije povedal generalni direktor generalnega direktorata za energetiko in promet Matthias Ruete. Drugo možnost predstavlja t. i. ameriški model, po katerem bi nevarnost, ki jo predstavlja oblak pepela, ocenjevali kontrolorji letenja in se o zapori zračnega prostora tako ne bi odločalo na nacionalni, temveč na lokalni ravni.
Zdajšnje stanje nevzdržno
Komisija je poudarila, da je pri odločanju o odprtju zračnega prostora na prvem mestu varnost potnikov in da kompromisi glede varnosti niso mogoči, čeprav je po besedah evropskega komisarja za promet Siima Kallasa zdajšnji položaj, ko je že več dni skoraj povsem ohromljen evropski letalski promet, nevzdržen.
T. V.